Uratarinat

Annu Nieminen, The Upright Project

Toimitusjohtaja

"Haluaisin rohkaista lukioikäisiä miettimään, mihin haluat oikeasti vaikuttaa ja mitä haluat maailmalle antaa – ei niinkään, mitä haluat itse saada".
Annu Nieminen

”Kun löydät tavan parantaa jotain asiaa ympärilläsi ja antaa muille jotain sinulle merkityksellistä, päädyt myös itse tyytyväiseksi”.

Annu on valmistunut diplomi-insinööriksi Aalto-yliopiston edeltäjästä, Teknillisestä korkeakoulusta, informaatioverkostojen koulutusohjelmasta. ”Päädyin sinne vähän sattumusten kautta: Lukiossa elämäni tärkeimpiä asioita olivat klassinen musiikki, matematiikka ja kirjoittaminen. Pääni oli melko pyörällä tulevaisuuden eri vaihtoehtoja ja opiskelupaikkaa miettiessä”, Annu muistelee. Siskon suosituksesta hän päätyi Otaniemeen kokeilemaan tekniikan alan opintoja. ”Jäin sitten vähän pidemmäksi aikaa, kun tekniikka olikin aika kiva juttu”.

Valmistumisensa jälkeen Annu aloitti työelämässä johdon konsulttina McKinsey & Companylla. Siitä huolimatta, että hän nautti haastavista työtehtävistään, Annu koki kuitenkin luontaista vetoa yrittäjyyttä kohtaan. ”Elämäni ensimmäiset 33 vuotta olin yrittäjä ilman ooyytä, vaikka olenkin saanut pistää pystyyn ja luoda tyhjästä monenlaista toimintaa lapsesta saakka”.

Annu päätyikin lopulta perustamaan oman yrityksen, the Upright Projectin, jossa keskitytään yritysten kokonaisvaltaisia vaikutuksia mittaavan keinoälyavusteisen mallin rakentamiseen.

”Nyt vuoden ensimmäistä “oikeaa” yritystäni pyörittäneenä voin todeta löytäneeni minulle parhaan muodon tehdä töitä ja vaikuttaa maailmaan”, hän iloitsee.

Annu toimii arjessaan tiiviisti yhdessä yrityksensä tiimin kanssa: ”tapaamme asiakkaita, ratkomme omituisia ongelmia, koodaamme ja kikatamme aika paljon”. Parasta nykyisessä työssä on Annun mielestä mahdollisuus ratkaista sellaista ongelmaa, jonka ratkaisemiselle omistautuminen tuntuu aidosti sen arvoiselta. Hän nauttii myös yrittäjän vapaudesta ja vastuusta. Suurimmaksi onnistumisekseen Annu nimeääkin Uprightin perustamisen pitkän lepokitkan jälkeen muista houkuttelevista vaihtoehdoista huolimatta. Jotain hän tekisi myös toisin: ”Jos nyt aloittaisin opintoni, opiskelisin vielä enemmän matemaattisia ja muita “puhtaita” aiheita soveltavien sijaan, sillä ne ovat käytännössä auttaneet minua eniten melko luovaan ongelmanratkaisuun keskittyneessä työssäni”.

Kenelle tämä on sopiva uravaihtoehto?

"Yrittäjinä viihtyvät ihmiset, jotka joka tapauksessa kantavat omaa painoaan enemmän vastuuta missä vain tilanteessa”, Annu toteaa selkeästi. Hän kokee, että rohkea, keskenään hyvinkin erilaisten asioiden kokeileminen on tuonut hänet pisteeseen, jossa hän voi itsensä toteuttamisen ja ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta merkittävän ongelman ratkaisemisen lisäksi olla onnellinen. ”Haluaisin rohkaista lukioikäisiä miettimään, mihin haluat oikeasti vaikuttaa ja mitä haluat maailmalle antaa – ei niinkään, mitä haluat itse saada. Kun löydät tavan parantaa jotain asiaa ympärilläsi ja antaa muille jotain sinulle merkityksellistä, päädyt myös itse tyytyväiseksi”.

URL copied!