Johanna Naukkarinen, LUT-yliopisto
"Kun seuraa kiinnostusta ja merkityksellisyyttä, maailma ohjaa oikeaan suuntaan."
Mitä olet opiskellut ja miten päädyit tähän vaihtoehtoon?
Suoritin perustutkintoni (DI) vuosituhannen vaihteessa kemiantekniikan puolelta. Muistelen, että päädyin kyseiseen alavalintaan aikanaan siksi, että kemia kiinnosti, mutta en halunnut opettajaksi. Lisäksi diplomi-insinöörin titteli kalskahti komealta. Sittemmin olen suorittanut myös tekniikan lisensiaatin ja tekniikan tohtorin tutkinnot tietojohtamisen alalta sekä ammatillisen opettajapätevyyden. Myöhempiin opintoihin ajoi ensisijaisesti halu ymmärtää paremmin oppimiseen ja tietoon liittyviä ilmiöitä ja prosesseja.
Miten päädyit nykyiseen tehtävääsi?
Nykyiseen tutkijaopettajan tehtävääni päädyin muutaman mutkan kautta. DI:ksi valmistumiseni jälkeen työskentelin erilaisissa opetuksen kehittämiseen liittyvissä tehtävissä parin eri yliopiston hallintopuolella. Suoritin jatko-opintoja töiden ohessa ja väittelin vuonna 2015. Jatko-opinnot synnyttivät kiinnostuksen tutkimuksen tekemiseen ja kun väitöksen jälkeen avautui tilaisuus siirtyä tukipalvelu- ja kehittämistehtävistä akateemiselle puolelle, tutkimus- ja opetustehtäviin, tartuin siihen oitis. Sillä polulla olen nyt.
Mikä on parasta työssäsi?
Työssäni parasta ovat tutkimuksen tekeminen, opettaminen, ja asioiden kehittäminen – eli kaikki. Työ on monipuolista ja omat vaikutusmahdollisuudet siihen ovat laajat. Voin käytännössä päättää miltei kokonaan itse, mitä tutkin ja mitä tai miten opetan. Toiseksi parasta työssäni ovat mahtavat kollegat niin kotimaassa kuin ulkomailla.
Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia ja tärkeimpiä oppeja?
Urani yksittäinen kohokohta on varmaankin väitöstilaisuuteni, joka on jäänyt mieleeni lämminhenkisenä hetkenä, jossa sain puhua suhteellisen suurelle yleisölle minulle hurjan paljon merkitsevästä asiasta. Tärkeimpänä oppina pitäisin sitä, että hyvin moneen asiaan voi itse vaikuttaa ja sitä kautta työ ja ura on muovattavissa sellaiseksi kuin haluaa, kunhan tietää, mitä haluaa.
Mitä odotat tulevaisuudelta?
Haaveilen siitä, että voisin jäädä eläkkeelle professorina. Haaveeseen tuo haastetta erityisesti se, että tekniikan opetuksen tutkimus (engineering education research) ei vielä ole Suomessa kovinkaan vakiintunut tutkimusala, vaikka se maailmalla sitä jo onkin, ja siksi esimerkiksi professuureja on maassamme tällä hetkellä vain yksi. Tavoitteenani onkin vahvistaa tutkimusalan asemaa ja merkitystä myös Suomessa.
Kenelle tämä on sopiva uravaihtoehto?
Akateeminen ura sopii hyvin monenlaisille henkilöille. Eduksi on toki, jos pitää sekä asioista ja niihin perehtymisestä (jota tutkimus pitkälti on) että ihmisistä ja heidän kanssaan toimimisesta (joka on puolestaan tärkeää sekä opetus- että kehittämistyössä). Kansainvälisyydestä kiinnostuneelle henkilölle akateeminen ura tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia ja toiminta-areenoita.
Mitä terveisiä haluat lähettää uravalintaa pohtivalle nuorelle?
Urapolun alkupiste hyvin harvoin määrittää sen loppupistettä tai edes välietappeja. Kun tekee sitä, mikä tuntuu kiinnostavalta ja merkitykselliseltä, maailma kyllä ohjaa eteenpäin oikeaan suuntaan. Työura ei ole valmiista vaihtoehdoista valitsemista, vaan tehtäviin voi ja kannattaa aktiivisesti vaikuttaa.