Uratarinat

Marjet Mäkinen, Suomen Kovabetoni Oy

Toimitusjohtaja

"Kaikkien ei tarvitse olla matemaattisesti ylivertaisia tai olla kiinnostuneita fysiikan kaikista ilmiöistä. Teknillinen koulutus on paljon muutakin. Se on tapa katsoa maailmaa".

Marjet Mäkinen

Mitä olet opiskellut ja miten päädyit tähän vaihtoehtoon?

Olen opiskellut Aallossa pääaineena tuotantotaloutta ja sivuaineena rakennustaloutta. Päädyin tuotantotalouteen, koska uskoin sen parhaiten yhdistävän sekä teknisen että kaupallisen tutkinnon – olin miettinyt sekä kaupallisia että rakennusalan opintoja. Jälkikäteen katsottuna tämä oli elämäni parhaita päätöksiä.

Miten sinusta tuli Suomen Kovabetoni Oy:n toimitusjohtaja?

Opiskeluaikaisen harjoittelun kautta päädyin valmistumisen jälkeen strategiakonsultiksi August Associates –yhtiöön. Strategiakonsultointi tuntui olevan sopiva ”jatkotutkinto” opiskelulle. Konsultoinnissa pääsi näkemään useita toimialoja ja sai tehdä töitä monenlaisten haasteiden kanssa. Työtahti oli nopea ja opin paljon kahden vuoden aikana. Sitten siirryin konsultoinnista perheyhtiömme toimitusjohtajaksi, koska sukupolvenvaihdos tuli ajankohtaiseksi. Tuotantotalous ja konsultointi loivat erittäin hyvän pohjan rakennusalan yrityksen toimitusjohtajuudelle.

Mikä on parasta työssäsi?

Yrittäjyyden vapaus ja vastuu ovat parasta. Olen töissä koko ajan, mutta samalla työ on joustavaa ja mahdollistaa vaihtelevan arjen.

Yrittäjyydessä parasta on se, että saa toteuttaa itseään yrityksen kautta. Voin laajentaa yritystä sellaisille aloille, jotka tuntuvat itselle tärkeiltä ja samalla voi kehittää yrityksen sisäistä kulttuuria niin, että se vastaa sitä miltä yrityksen tulee mielestäni näyttää. Tärkeintä itselle on se, että pystyy tarjoamaan ihmisille töitä ja tarjoamaan heille hyvät työskentelyolosuhteet.

Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia ja tärkeimpiä oppeja?

Parhaimmat päätökset ovat olleet tuotantotalouden opinnot sekä perheyritykseen mukaan lähteminen, vaikka se tuntuikin aluksi jännittävältä. En hirveästi muuttaisi tehtyjä ratkaisuja, kaikki virheetkin ovat opettaneet tai kasvattaneet.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Tavoitteenani on jatkaa yrityksen kasvattamista kannattavasti myös tulevaisuudessa. Lisäksi haluaisin opiskella jossain vaiheessa lisää johtamista, esimerkiksi työpsykologiaa.

Mitä terveisiä haluat lähettää uravalintaa pohtivalle nuorelle naiselle?

Suosittelen teknistä koulutusta ehdottomasti kaikille. Se luo aivan mahtavan pohjan hyvin monenlaisille urapoluille teknisestä asiantuntijasta johtajaksi. Tärkein koulutuksesta jäänyt oppi on analyyttinen tapa ajatella ja ratkaista eteen tulevia asioita. Kaikkien ei tarvitse olla matemaattisesti ylivertaisia tai olla kiinnostuneita fysiikan kaikista ilmiöistä. Teknillinen koulutus on paljon muutakin. Se on tapa katsoa maailmaa. Yksi parhaimmista asioista Otaniemessä opiskelussa on ollut yhteishenki ja opiskelijaelämä. Siellä viihtyy varmasti.

Kenelle tämä on sopiva uravaihtoehto?

Ei ole vain yhtä muottia, mikä sopii rakennusalan johtajaksi. Mielestäni analyyttinen, asioihin tarttuva, empaattinen ihminen pärjää alalla kuin alalla.

URL copied!