Uratarinat

Susanna Siira, I-Valo Oy

Managing Director

“On hyvä muistaa, että ura on harvoin lineaarinen käyrä ylöspäin. Siihen kuuluu myös sivuaskeleita, osaamisen laajentamista eri alueille ja joskus myös steppejä alaspäin. Alkuun epäonnistumiselta tai pettymykseltä tuntunut tilanne on aina vienyt minua ihmisenä syvemmälle itseeni.”

Susanna Siira
Susanna Siiran kuva tulossa pian!

Mitä olet opiskellut ja miten päädyit tähän vaihtoehtoon?

Opiskelin Lappeenrannassa kemiantekniikan diplomi-insinööriksi ja erikoistuin puunjalostustekniikkaan. Samanaikaisesti luin myös sivuaineena ja omaksi ilokseni kauppatieteitä.

Pohdin yläasteella olisiko minusta tullut liikunnanopettaja. Pelkäsin, etten viihtyisi opettajana koko työuraani. Halusin monipuolisen koulutuksen ja laajasti valinnanvaraa, mihin ikinä haluaisin työurani aikana suuntautua. Olin ollut koulussa keskitason oppilas ja matematiikka, fysiikka ja kemia sujuivat. Tämän vuoksi päädyin valitsemaan tekniikan alan ja hankkimaan ”tupsun lakkiini”. Opintojen alkuvuodet kuluivat enemmänkin ylioppilaskunnan ja eri yhdistysten tehtävissä kuin opiskelun parissa, mutta kyllä ne opinnotkin sain sieltä lopulta päätökseen.

Miten sinusta tuli toimitusjohtaja?

Urani on monen tekijän summa: sekä suunnitelmaa että sattumaa. En ole koskaan tuntenut olevani vain insinööri, vaan ajatusmaailmani on aina ollut poikkitieteellinen. Haluan jatkuvasti oppia uutta ja nähdä asiat uudessa valossa. Olen tehnyt urani suurissa teknologia- ja teollisuusyrityksissä. Roolini niissä ovat olleet epätavallisia niin sanotulle perusinsinöörille.  Olen työskennellyt viestinnän, markkinoinnin ja kestävän kehityksen tehtävissä ennen liiketoiminnan kehitykseen ja myynnin johtamiseen siirtymistä.

Olen uskaltanut hypätä uusiin tehtäviin aina kun niitä on minulle tarjottu. Kun etenee uralla pidemmälle, on uusiin tehtäviin hakeutuminen ja niihin valituksi tuleminen aina kiinni sekä persoonasta (soveltuvuus tiettyyn yrityskulttuuriin ja arvopohjaan) että osaamisesta (missä vaiheessa yhtiö on ja millaista osaamista sen johtaminen juuri tässä vaiheessa tarvitsee). Kannustavat, mutta vaativat esihenkilöt ovat olleet urallani yksi suurimmista vaikuttajista.

Mikä on parasta työssäsi?

Parasta työssäni on sen laaja-alaisuus ja vaikuttavuus. Kasvuyhtiön toimitusjohtajana minulla on paljon vaikutusmahdollisuuksia yrityksen suunnan määrittämisessä ja kulttuurin luomisessa, mutta myös vastuu yrityksen menestyksestä, oikeiden ihmisten löytämisestä ja heidän työnsä ohjaamisesta haluttuun suuntaan. Tällä hetkelle kannustan kollegoitani unelmoimaan suuremmin. Meidän tulee uudistua ja siksi tarvitsemme jokaisen ajatuksia siitä, mihin kaikkeen olemme kykeneviä.

Työ on minulle myös harrastus. Janoan oppia uutta ja pohtia niin ihmismielen psykologiaa kuin liiketoimintojen lainalaisuuksia. Olen todella energinen ja aikaansaava, ja työni kautta saan olla mukana monessa. Olen myös päässyt vierailemaan hyvin eksoottisissa maissa ja nähnyt lukuisia kulttuureita eri puolilla maailmaa, joihin en olisi lomamatkoilla koskaan päätynyt.

Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia ja tärkeimpiä oppeja?

Tärkein oppini on ollut ymmärrys siitä, että oppiminen ja kehittyminen ovat elämänmittainen jatkuva prosessi. On tärkeää olla avoin uusille mahdollisuuksille, tarttua niihin rohkeasti ja uskaltaa ottaa myös riskejä. On hyvä myös muistaa, että ura on harvoin lineaarinen käyrä ylöspäin. Siihen kuuluu myös sivuaskeleita, osaamisen laajentamista eri alueille ja joskus myös steppejä alaspäin. Alkuun epäonnistumiselta tai pettymykseltä tuntunut tilanne on aina vienyt minua ihmisenä syvemmälle itseeni. Sen myötä olen löytänyt taas uuden suunnan ja inspiraation lähemmäs omia unelmiani.

Käytän paljon aikaa myös nuorten mentorointiin. Minulle tuo valtavasti iloa, kun kuulen nuoren löytäneen oman suuntansa tai tulleen valituksi unelma-ammattiinsa. On hienoa, että olen pystynyt tukemaan häntä jollakin pienellä panoksella hänen omalla polullaan.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Tässä vaiheessa, kun työelämää on takana jo jonkinmoinen matka, odotan lähinnä kohtaamisia ihmisten kanssa, mahdollisuuksia työskennellä inspiroivien henkilöiden kanssa, oppia heiltä ja laajentaa omaa näkökulmaani. Kehittyä niin ihmisenä kuin osaajana. Minulle on hyvin tärkeää työskennellä omien arvojeni mukaisessa ympäristössä sekä edistää kestävän kehitystä, luovuutta ja innovaatioita.

Verkostoidun tuttujen ja tuntemattomien kanssa ja jaan omaa osaamistani niin hallitustehtävissä kuin nuorten kanssa mentoroinnin kautta. On todella inspiroivaa, kun voi auttaa yritystä tai henkilöä löytämään oman polkunsa, ylittämään itsensä haastavina aikoina ja kukoistamaan uudessa ympäristössä.

Kenelle tämä on sopiva uravaihtoehto?

Tämä uravaihtoehto sopii kaikille, jotka nauttivat ihmisten sekä asioiden johtamisesta. Tässä roolissa tulee sietää epävarmuutta. Epäonnistumisia ei tule pelätä ja myös vaikeita päätöksiä pitää uskaltaa tehdä. Näiden ohella tässä työssä pääsee työskentelemään erilaisten ja eritaustaisten ihmisten kanssa. Nähdä heidän onnistumisiaan ja tukea heitä heidän rooleissaan.

Mitä terveisiä haluat lähettää uravalintaa pohtivalle nuorelle?

Ole avoin ja utelias uusille asioille, ja kulje rohkeasti kohti uutta. Verkostoidu tuttuihin ja tuntemattomiin. Pyydä apua ja sparrausta, kun tarvitset tukea tai uutta perspektiiviä. Usein polkumme näyttävät kovin erilaiselta kuin mitä ennalta suunnittelimme, mutta se tekee matkasta mielenkiintoisen ja opettavaisen. Suunnitelmia kannattaa tehdä ja osaamista kannattaa laajentaa ennakkoluulottomasti, mutta mieli kannattaa pitää avoimena uusiin mahdollisuuksiin tarttumiseksi. Luota itseesi ja uskalla unelmoida suuria!

URL copied!