Uratarinat

Suvi Eväkoski, Normet Group Oy

IT Director, IT Project Management Office

“Jos tunnistat itsessäsi loogisen ajattelukyvyn taitoja ja sinulla on visio työskennellä kansainvälisissä ja mielenkiintoisissa tehtävissä, konetekniikan opinnot ovat erinomainen valinta.”

Suvi Evakoski
Suvi Eväkosken kuva tulossa pian!

Mitä olet opiskellut ja miten päädyit tähän vaihtoehtoon?

Olen valmistunut konetekniikan diplomi-insinööriksi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. Sitä ennen valmistuin materiaali- ja puutekniikan insinööriksi AMK:sta, mutta koin jo niiden opintojen aikana, että tämä ei ehkä riitä minulle. Siitä lähti ajatus, että hakeudun LUTiin. Konetekniikka valikoitui siitä syystä, että olin jo ollut työelämässä valmistustekniikan alalla ja Lappeenrannan tarjonnassa oli minulle sopiva pääaine juuri tuon osaamisen syventämiseen. Sivuaineiksi valikoitui tuotantotalous ja New packaging solutions, sillä ne tuntuivat siinä vaiheessa sopivalta kokonaisuuteen, jotta minä pääsen rakentamaan omanlaistani tulevaisuutta tekniikan alalla. Aiempien insinööriopintojen perusteella pääsin hyppäämään kandivaiheen ohi, suoraan maisterivaiheen opintoihin.

Miten sinusta tuli PMO:n vetäjä?

Minulla ei ole koskaan ollut selkeää ajatusta siitä, mikä minusta tulee isona. En ole koskaan kokenut, että minun täytyy edetä uralla tai nousta organisaatioissa ylöspäin. Olen toki tehnyt tiettyjä päätöksiä työurani aikana, jotka ovat johdattaneet nykyiseen työhön, mutta enimmäkseen koen, että innostunut asenne ja tarmokas tapani tehdä töitä ovat vieneet minua eteenpäin uralla. Innostun helposti uusista asioista ja olen vaihtanut tehtäviä urani aikana pitkälti sen mukaan, mikä on tuntunut hyvältä tai siihen hetkeen oikealta.

Mikä on parasta työssäsi?

Ehdottomasti ihmiset! Vaikka käsittelen työssäni kompleksisia ja suuria kokonaisuuksia, joudun pitämään monia lankoja käsissäni ja kiirettäkin pitää. Kaiken ytimessä ovat kuitenkin ihmiset, joiden kanssa teen töitä. Mahtavat tyypit, erilaiset persoonat ja ihmisten erilaiset osaamiset täydentävät loistavasti työtäni. Vaikka johdan asioita, koen että minun ei tarvitse itse tietää tai osata kaikkea, kun ympärillä olevat ihmiset ovat osaavia huipputyyppejä ja tiimityö toimii hyvin.

Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia ja tärkeimpiä oppeja?

Ehdottomasti mieleenpainuvin ja suurin oppi on ollut työurani alkuvaiheilta, kun olin projektitiimin jäsenenä ulkomailla maassa, minkä kielitaitoa ei minulla ollut. Jouduin työtilanteeseen, missä minun piti pärjätä omilla taidoillani ilman yhteistä kieltä tai tulkkia. Ymmärsin myöhemmin, että looginen ajattelukykyni johti ideaan, jonka avulla selvisin tilanteesta. Tunsin olevani osa jotakin suurta kokonaisuutta ja että ajattelu- sekä ratkaisukykyäni arvostetaan työyhteisössä.

Mitä odotat tulevaisuudelta?

Minulle on tärkeää jatkuva oppiminen ja haluan kehittää itseäni paremmaksi. Uskon, että työelämä on muuttumassa uusien teknologioiden avulla, joten uusien asioiden oppiminen ja niiden ymmärtäminen tulee varmasti olemaan tärkeä osa työtä sekä haastaa meitä jo työelämässä olevia.

Kenelle tämä on sopiva uravaihtoehto?

Jos tunnistat itsessäsi loogisen ajattelukyvyn taitoja ja sinulla on visio työskennellä kansainvälisissä ja mielenkiintoisissa tehtävissä, konetekniikan opinnot ovat erinomainen valinta. Opinnot antavat hyvän pohjan loogiselle ajattelulle ja sen hyödyntämiselle työelämässä. Voit rakentaa tulevia työelämän verkostojasi jo opintojen aikana. Tekniikan koulutus tarjoaa valtavan määrän mahdollisuuksia päätyä erilaisiin työtehtäviin.

Mitä terveisiä haluat lähettää uravalintaa pohtivalle nuorelle?

Tekniikan alalla naisena työskentely vaatii rohkeutta, mutta se on erittäin palkitsevaa. Työelämä kehittyy hurjaa vauhtia ja tekniikan alalla pääset olemaan kehityksen aallonharjalla. Etsi innolla ja löydä oma polkusi, lopulta kaikki on kiinni sinusta itsestäsi. Työelämä on kuitenkin aina suurimmaksi osaksi persoonapeliä ja hyvät tyypit ovat erittäin haluttuja tekniikan alalla!

URL copied!